Eşti director la acest liceu şi vrei să adaugi
sau să modifici aceste informaţii? Apasă aici.
Inceputul liceului nostru se afla in toamna anului 1869, cand Eforia Scoalelor Centrale Romane Greco-Ortodoxe din Brasov a hotarat deschiderea treptata a unei scoli reale inferioare de trei clase si a unei scoli comerciale superioare. Scopul Infiintarii celor doua scoli, asa cum sublinia Andrei Barseanu in Istoria Scoalelor Centrale Romane Greco-Ortodoxe din Brasov, publicata in anul 1902, era ca pe langa invatamantul teoretic, ce se preda in gimnaziu, sa se ofere tinerimei si niste cursuri de instructiune care sa o poata prepara pentru viata practica si indeosebi pentru cariera industriala si comerciala. Un asemenea scop corespundea pe deplin tendintelor spre modernitate ce caracteriza si societatea romaneasca din Brasov si din vechea Tara a Barsei, ca si emanciparii economice si sociale a romanilor aflati sub stapanirea austro-ungara. Necesitatea Invatamantului practic, arata...
Inceputul liceului nostru se afla in toamna anului 1869, cand Eforia Scoalelor Centrale Romane Greco-Ortodoxe din Brasov a hotarat deschiderea treptata a unei scoli reale inferioare de trei clase si a unei scoli comerciale superioare. Scopul Infiintarii celor doua scoli, asa cum sublinia Andrei Barseanu in Istoria Scoalelor Centrale Romane Greco-Ortodoxe din Brasov, publicata in anul 1902, era ca pe langa invatamantul teoretic, ce se preda in gimnaziu, sa se ofere tinerimei si niste cursuri de instructiune care sa o poata prepara pentru viata practica si indeosebi pentru cariera industriala si comerciala. Un asemenea scop corespundea pe deplin tendintelor spre modernitate ce caracteriza si societatea romaneasca din Brasov si din vechea Tara a Barsei, ca si emanciparii economice si sociale a romanilor aflati sub stapanirea austro-ungara. Necesitatea Invatamantului practic, arata acelasi mare carturar, membru al Academiei Romane-se simtea din ce In ce mai mult, nu numai la romanii brasoveni, ci si la Intreg poporul nostru deoarece este de lipsa Infiintarea unei clase mijlocii, care, prevazuta cu cunostintele necesare, sa cultive, pe langa interesele ideale. si pe cele materiale ale poporului.
Ideea unui Invatamant real era Insa mult mai veche, ea aparand In sanul Gremiului negustorilor romani din Brasov, Infiintat In anul 1827. Cel mai fervent sustinator al acestei idei a fost George Baritiu, care, Intre anii 1834 si 1849, s-a aflat la Brasov, mai Intai ca institutor, apoi ca gazetar si conducator al Gazetei de Transilvania si al Foii pentru minte, inima si literatura. Purtatorul pe mai departe al ideii a fost protopopul Ioan Popazu (viitor episcop de Caransebes), cel caruia i?? s-a datorat Infiintarea, In anul 1850, a gimnaziului roman brasovean. Sub conducerea sa, ca presedinte al Eforiei Scoalelor Romane, In anul 1854 s-a facut planul unei scoli reale inferioare, Impreunate cu un curs de stiinte comerciale.
Materializarea ideii s-a putut realiza In pragul anului scolar 1869/1870 cand situatia materiala a scoalelor romane s-a Imbunatatit printr-un ajutor banesc substantial venit din partea Guvernului de la Bucuresti. Infiintarea scolii reale s-a facut pe baza Proiectului de organizare a Invatamantului din Austria, adoptat In anul 1869 si a Legii instructiunii din Ungaria adoptata In 1868. Era o scoala romana confesionala de religie greco-orientala, functionand In aceeasi cladire, construita In anul 1856, cu gimnaziul de opt clase, cu scoala primara de baieti si cu cea similara de fete, cu scoala de repetetiune pentru copiii de 12-15 ani si cu cursul pentru meserii (astazi cladirea Colegiului National Andrei Saguna). Toate acestea se aflau sub Directiunea comuna a Scoalelor Centrale Romane Greco-Ortodoxe din Brasov.
Adevaratul Intemeietor al scolii reale a fost Dr. Ioan Mesota unul dintre cei mai distinsi profesori din Brasov, cum Il caracteriza Corneliu Diaconovici In a sa Enciclopedia Romana. Nascut? pe plaiurile brasovene In anul 1837, produs al gimnaziului inferior romanesc si al celui superior german din Brasov, cu studii la universitatile din Viena si din Bonn, unde si-a luat doctoratul In filozofie, iar din 1861 profesor la gimnaziul superior romanesc brasovean, nou Infiintat, dr. Ioan Mesota? a devenit In anul 1869 director adjunct, apoi director al Scoalelor Centrale Romane, functie pe care a Indeplinit-o cu stralucire pana la moartea sa prematura In anul 1878. Lui i se datoreaza asezarea definitiva a Invatamantului romanesc brasovean, inclusiv a celui real, pe calea modernitatii. A fost autor de manuale de istorie si de geografie, care au fost utilizate, o perioada apreciabila, si In Vechiul Regat. A fost cel mai important animator al culturii romanesti brasovene din deceniile sapte si opt ale secolului trecut. Cu multa admiratie Mitropolitul Andrei Saguna l-a denumit margaritarul cel scump? vrednic sa fie pus In coroana corpului profesoral, iar Titu Maiorescu i-a laudat ?inteligenta solida si constiinta de lucru, atunci cand a propus candidatura sa ca Membru corespondent al Academiei Romane (ceea ce s-a si realizat la 13 septembrie 1877). Pe buna dreptate, In anul 1919, atunci cand, In conditiile create prin Unirea Transilvaniei cu Regatul Romaniei si prin masurile luate In domeniul Invatamantului de catre Consiliul Dirigent al Transilvaniei. s-a trecut la realizarea unui liceu real de stat, avand curs inferior si curs superior (clasele I-VIII), acestuia i s-a atribuit denumirea de Liceul Dr. Ioan Mesota, In semn de Inalta cinstire a marelui sau ctitor.
Rezultat din unificarea gimnaziului real inferior roman cu gimnaziul real superior maghiar, ce fusese creat In 1885, Liceul real de stat Dr. Ioan Mesota era instalat In cladirea celui de-al doilea, ce fusese data In folosinta In toamna anului 1889. Era o cladire impozanta, cu trei nivele, cu sali spatioase, avand camere de locuit pentru familia directorului, camere pentru internat, sala de gimnastica si sala festiva, precum si o curte mare, dotata cu teren de sport. Cladirea era construita pe limita nord-estica a vechii cetati a Brasovului, pe o portiune a zidului de incinta, daramat.
In noua sa etapa, Liceul Dr. Ioan Mesota s-a afirmat ca un adevarat institut de educatie, menit a creste oameni Intregi, oameni de caracter si cu vointa ferma- cum Il proiectase profesorul Gheorghe Chelaru, primul sau director In noua constituenta. Cea mai importanta personalitate a noii etape a fost profesorul dr. C.K. Ionescu , cel care i-a fost si director timp de aproape doua decenii. El s-a Ingrijit sa cuprinda In corpul profesoral numai dascali de cea mai aleasa pregatire profesionala, avand titlul de doctor si certe contributii la cercetarea stiintifica In specialitatile lor, pedagogi deosebit de exigenti si luminati, personalitati respectate si admirate In viata publica. Cu un asemenea corp didactic de exceptie, printr-o pregatire scolara excelenta prin stimularea si antrenarea elevilor In activitati stiintifice, dar si culturale, sportive si cetatenesti, printr-o extrem de riguroasa selectie a acestora la examene, Liceul Dr. Ioan Mesota din perioada 1919-1948 s-a definit ca o scoala prima marime din Brasov si din tara, ai carei absolventi reuseau In totalitate la admiterile In Invatamantul superior. Pe bancile acestui liceu s-au aflat la vremea lor, mari personalitati ai stiintei si culturii romanesti dintre care ne Ingaduim sa mentionam numai pe Acad. prof. dr. doc. Nicolae Rucareanu, Acad. prof. dr. Vasile Geonea si prof. univ. dr. Marcian Bleahu, Membru Corespondent al Academiei Romane. In anul 1948, prin Legea Invatamantului din 3 august, Intocmita dupa model sovietic, Liceul Dr. Ioan Mesota a fost desfiintat, asa cum s-a procedat cu Intregul Invatamant real, In ciuda traditiei si prestigiului pe care si le castigase. Elevii din cursul superior au fost transferati la Liceul teoretic Andrei Saguna, care? la randul sau, devenea Scoala medie nr.1. Elevii din cursul inferior au fost Imprastiati prin scolile elementare din Brasov. Profesorii ai fost distribuiti la scolile medii, iar o parte la Institutul Politehnic nou Infiintat la Brasov. Tot Institutului Politehnic i-a fost cedata si cladirea liceului, In administrarea caruia este si In prezent sub denumirea de Corpul T, Cea de-a treia etapa Isi avea continuitatea din prima prin grupul principal de profesori mesotisti - redistribuiti In anul 1948- cu care, In acel an, si-a Inceput activitatea Scoala pedagogica de fete de pe strada Constantin Brancoveanu, transformata, In anul 1953, In Scoala medie nr.3 (tot de fete). In anul 1957, In urma unei noi reorganizari scolare, aceasta institutie a fost desfiintata, iar corpul profesoral, precum si arhiva, biblioteca si o parte a materialului didactic au fost trecute, printr-o decizie a Consiliului Popular Regional Brasov, la Scoala generala nr. 13 din cartierul Tractorul. In cladirea acestei scoli Isi Incepea activitatea, chiar din septembrie a aceluiasi an, o noua scoala medie, afla sub patronajul Uzinei Tractorul. Era un liceu de cartier muncitoresc. Patronajul uzinei s-a dovedit a fi benefic prin faptul ca aceasta a prelungit cladirea acelei scoli generale cu un corp special, pe care l-a dotat cu Intregul mobilier si instrumentar necesare activitatii didactice liceale. Deosebit de important pentru continuitatea mesotista alaturi de grupul de profesori de aceeasi provenienta, este ca acestei noi institutii liceale i s-a atribuit tot denumirea de Scoala medie nr.3.
In noua sa alcatuire, Scoala medie nr.3 avea, pentru acel an de studiu (1957/1958) numai? o clasa reala si una umana de a VIII-a, pentru ca elevele care mai ramasesera de la fosta Scoala medie nr.3 fusesera trecute la Scoala medie nr.5 tot de fete. In anii 1959-1960 Uzina Tractorul a supraetajat cladirea, ceea ce a permis cresterea numarului de clase medii. Cu toate acestea, s-a simtit nevoia separarii claselor medii de scoala generala, care nu era decat o gazda temporara. Ca urmare, In pragul anului scolar 1962/1963 liceului i s-a? repartizat o cladire noua. Este aceeasi cladire cu doua etaje, proiect comun, In care functioneaza si In prezent, situata pe strada Bihorului nr.3, intr-o zona favorabila (care, intre timp a devenit centrala). Tot aici au fost aduse si clasele unei scoli medii serale ce functiona, Incepand din anul 1954, pe langa aceeasi uzina Tractorul.
Devenita din nou o institutie de sine statatoare, Scoala medie nr.3 si-a dobandit In scurt timp prestigiul de liceu foarte bun, la care selectia Incepea Inca de la optiunea candidatilor. Adevarul acestei aprecieri decurgea din acel spirit de daruire, harnicie, exigenta si raspundere profesionala pe care vechii profesori mesotisti - dintre care o parte se aflau Inca In activitate, cum au fost: Anton Vidrascu, Iorgu Gane, Ioan Goia, Ioan Tanislau, Magdalena Vatafu, - l-au transmis colegilor mai tineri. La fel de importanta s-a dovedit si calitatea constant foarte buna a managementului la nivelul institutiei prin respectarea riguroasa a programelor si a regulamentului scolar, prin valorificarea la maximum a posibilitatilor de dotare, prin mentinerea In permanenta la nivel ridicat a activitatii didactice, prin cultivarea personalitatii, stimularea activitatii creative, culturale, sportive si civice In randurile elevilor.
Rezultatele bune inregistrate an de an la concursurile si olimpiadele scolare, la bacalaureate, procentele ridicate ale reusitelor In Invatamantul superior au Incurajat conducerea liceului, Impreuna cu inimosi reprezentanti ai generatiilor mai vechi de elevi, sa Intreprinda demersurile necesare pentru redobandirea vechii si prestigioasei denumiri purtate pana In anul 1948. Dupa staruitoare interventii la organismele decizionale judetene si centrale ale vremii, s-a obtinut ceea ce s-a dorit: Decretul Consiliului de Stat nr.134 din 23 aprilie 1971 a stabilit ca Liceul de cultura generala nr.3 din Municipiul Brasov ... se va numi Liceul de cultura generala Dr. Ioan Mesota . Festivitatea de reatribuire a denumirii s-a facut In ziua de 12 iunie a aceluiasi an In prezenta unei impresionante multimi de vechi si noi mesotisti.
Acest titlu a fost si este purtat cu mandrie de fiecare generatie de elevi. Sentimentul nu s-a Intrerupt nici In deceniul 80 cand, din liceu de cultura generala, a fost transformat In Liceul industrial nr.8 avand clase pe profile. Transformarea nu s-a resimtit prea evident In calitatea pregatirii. Dupa o usoara cadere, curba rezultatelor a fost readusa la acelasi nivel ridicat.
La 3 februarie 1990, prin hotararea colectivului didactic si cu aprobarea forurilor superioare de Invatamant, liceul si-a reluat denumirea de Dr. Ioan Mesota si calitatea de liceu teoretic cu profil (principal) de matematica-fizica. Tot In februarie 1990 s-au purtat discutii cu conducerea Universitatii Transilvania privind retrocedarea vechii cladiri a liceului. Cu toate ca respectiva conducere s-a declarat de acord In acest sens, liceul a renuntat la preluarea cladirii datorita stadiului foarte avansat de degradare In care se afla, necesitand o reparatie capitala, cu fonduri uriase. In plus, Intreaga curte si terenul de sport au disparut prin amplasarea noilor constructii ale ROMTELECOM. Deci revenirea In vechea cladire a liceului nu se poate pune. Aflat In situatia de a-si continua activitatea In actuala cladire, Liceul Dr. Ioan Mesota continua sa insiste pe langa organismele municipale si judetene pentru a se gasi fondurile necesare supraetajarii acesteia. Fiind amplasat chiar In perimetrul noului centru civic liceul are sanse reale pentru a fi cuprins Intr-un program de finantare prin care sa fie adus la cerintele arhitectonice impuse de o astfel de pozitie. Precizand ca proiectul a fost deja Intocmit, aprobat si finantat In urmatoarea structura de lucrari: supraetajarea (etajul al 3-lea), refacerea fatadei si constructia salii festive. Mai precizam ca proiectul a fost si continua sa fie mentinut an de an In planul de investiti al Inspectoratului scolar al judetului Brasov. In ceea ce priveste perioada de dupa anul 1989, Liceul Dr. Ioan Mesota a stiut sa valorifice posibilitatile mult mai largi de proiectare si organizare a activitati proprii pe linie administrativa, de selectie a cadrelor si de munca didactica. In aceasta perioada s-a facut Imprejmuirea perimetrului liceului, s-a amenajat si s-a Imprejmuit terenul de sport, s-au executat lucrari de modernizare la sala de sport si la spatiile si instalatiile sanitare, s-au efectuat Imbunatatiri ale laboratoarelor si s-au dotat In Intregime, cu calculatoare si mobilier adecvat salile pentru informatica, a continuat procurarea de material didactic pentru fiecare disciplina si de carte pentru biblioteca. Eficienta activitatii didactice se regaseste In rezultatele foarte bune si bune obtinute la examenele de bacalaureat, unde nu s-a Inregistrat nici un esec. La fel, In ceea ce priveste admiterile In Invatamantul superior de stat unde procentul de reusita a fost permanent de peste 95%, In dese cazuri absolventi ai liceului fiind capi de lista si ocupand primele locuri. Adaugam, la acestea, participarile consistente la fazele succesive ale olimpiadelor scolare si la alte concursuri pe discipline, cu precizarile ca elevii liceului nostru au constituit peste 50% din grupurile care au reprezentat judetul Brasov la fazele nationale si ca cel mai mare numar de premii obtinute anual de judet au fost castigate tot de elevii mesotisti . Aceasta satisfactie a fost amplificata de participarea unor elevi exceptionali ai liceului Dr. Ioan Mesota ??la olimpiade internationale si la concursuri pe discipline tinute peste hotare. Astfel, In anul 1996, elevul Giurumescu Claudiu a reprezentat Romania la olimpiada internationala de chimie de la Moscova, unde a obtinut medalia de argint si cea mai mare medie din lotul olimpic roman; In anul 1997 eleva Ursutiu Anca a reprezentat tara la olimpiada internationala pe teme de filozofie din Polonia, unde a obtinut o mentiune speciala; iar In 1998 elevul Georgescu Ionut a reprezentat Romania la olimpiada internationala de fizica de la Reykjavik, obtinand prima mentiune. Cei trei elevi mesotisti s-au aflat in grupul de elevi felicitati personal de Presedintele Romaniei si recompensati de Ministerul Educatiei Nationale pentru rezultatele cu totul deosebite pe care le-au obtinut In numele tarii , pe plan international. De mentionat ca acesti elevi minunati au avut un Inaintas al reusitelor mesotiste In lume. Este exemplul oferit de fostul elev al liceului, Clotea Ovidiu, care a reprezentat Romania la Olimpiada Internationala de fizica de la Portoroz-Iugoslavia, din anul 1985, undea obtinut premiul al III-lea.
Se poate aprecia ca Liceul Dr. Ioan Mesota se situeaza la un nivel ridicat de activitate scolara, fiind In masura sa aplice marile cerintele ale reformei Invatamantului .
In momentul de fata acesta este cotat cu Indreptatire printre cele mai bune si chiar cel mai bun Intre liceele si colegiile nationale din judetul Brasov, ceea ce constituie o baza buna pentru evolutia sa viitoare.
Informaţii utile pentru admitere 2024
Specializare
Cod 2024
Locuri 2024
Nr. Locuri speciale
Forma Învățământ
Filiera
Profil
Intensiv
Limba de predare
Bilingv
MA 2023
Rromi
R.Moldova
Filologie
119
26
-
-
Teoretica
Uman
-
Limba româna
Limba engleza
9.30
Matematica-Informatica
120
52
-
-
Teoretica
Real
-
Limba româna
-
9.52
Stiinte ale Naturii
121
26
-
-
Teoretica
Real
-
Limba româna
Limba engleza
9.72
Stiinte ale Naturii
122
26
-
-
Teoretica
Real
-
Limba româna
Limba franceza
9.30
Stiinte ale Naturii
123
26
-
-
Teoretica
Real
-
Limba româna
Limba germana
9.45
Arhivă medii de admitere
Specializare
Bilingv
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
Matematica-Informatica
-
9.52
9.51
9.39
9.55
9.42
9.48
9.57
9.22
9.43
9.07
9.07
9.44
9.20
8.94
-
8.99
9.05
9.36
9.13
9.11
9.37
9.23
9.00
9.16
Stiinte ale Naturii
Limba engleza
9.72
9.66
9.52
-
9.55
9.54
9.68
9.30
9.60
9.27
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Stiinte ale Naturii
Limba franceza
9.30
9.19
8.99
-
9.13
9.08
9.33
8.65
9.19
8.67
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Stiinte ale Naturii
Limba germana
9.45
9.47
9.17
-
9.28
9.21
9.44
8.97
9.16
8.88
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Filologie
Limba engleza
9.30
9.38
9.11
-
9.04
8.99
9.26
8.87
9.15
8.73
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Stiinte ale Naturii
Limba germană
-
-
-
9.50
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Stiinte ale Naturii
Limba franceză
-
-
-
9.41
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Stiinte ale Naturii
Limba engleză
-
-
-
9.72
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Filologie
Limba engleză
-
-
-
9.31
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Stiinte ale Naturii
Germana
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8.88
9.11
-
8.49
8.82
8.55
7.28
9.04
7.42
8.39
8.80
7.69
-
-
Stiinte ale Naturii
Engleza
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
9.27
9.66
-
9.45
9.46
9.29
8.96
9.24
9.28
9.22
9.37
8.91
8.59
-
Stiinte ale Naturii
Franceza
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8.67
9.31
-
8.96
8.78
8.53
8.55
9.02
8.81
8.73
8.83
-
-
-
Filologie
Engleza
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8.73
9.24
-
8.90
8.94
8.73
7.29
9.15
8.98
8.94
9.16
8.34
-
-
Stiinte ale Naturii
Franceză
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8.81
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Stiinte ale Naturii
Engleză
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
9.48
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Stiinte ale Naturii
Germană
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8.84
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Filologie
Engleză
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
8.90
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Matematica-Informatica
Engleza
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
9.21
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Datele de mai jos se bazează pe notele obţinute de elevi în prima sesiune a examenului de Bacalaureat.
Informaţiile* prezentate pe site-ul AdmitereLiceu.ro au fost preluate din surse publice precum http://admitere.edu.ro, http://bacalaureat.edu.ro, http://evaluare.edu.ro, http://harta.bdne.edu.ro/ sau
site-urile proprii ale instituţiilor de învăţământ. O parte din specializări au fost reorganizate, prin urmare unele date au fost interpretate pentru a facilita compararea mediilor şi stabilirea
opţiunilor. Înainte de efectuarea alegerilor definitive şi completarea fişelor de înscriere, vă recomandăm să consultaţi brosura de admitere distribuită în şcoli şi site-urile oficiale ale
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, pentru erate. Echipa INTUITEXT actualizează în mod constant informaţiile publicate pe AdmitereLiceu.ro, în funcţie de modificările semnalate.
*Datele prezentate au un rol informativ. INTUITEXT nu poate fi făcută răspunzatoare pentru nici o daună, de orice natură ar fi aceasta, provocată utilizatorilor săi de folosirea informaţiilor
furnizate de INTUITEXT.